اتوآنالایزر بیوشیمی - مدل Alpha

 

Autoanalyzer
High speed, Low reagent Consumption 

    Alpha Classic یک سیستم ایده آل جهت نیاز های اتوماسیون در آزمایشگاههای پیشرفته است.


این اتوآنالایزر Random Access دارای یک سینی واکنش 120 خانه و سرعت اسمی 280 تست در ساعت می باشد. Alpha Classic بدون شستشوی داخلی کووتها به سرعت عملیاتی 140 تا 170تست درساعت دست یافته است و این، سرعتی استثنایی در این کلاس از اتوآنالایزر می باشد. دو بازو و سرنگ مجزا برای سرم و معرف و توانایی مکش و تخلیه همزمان پروبها سرعت بیشتر و استهلاک کمتر را برای Alpha Classic تامین نموده است. البته استفاده از یک نرم افزار قوی، همراه با میکروپروسسور بسیار پیشرفته و ایده های ناب برنامه نویسی در ایجاد سرعت و کارایی بهتر دستگاه تاثیر بسزایی داشته است.


Alpha Classic علاوه بر یک میکرو پروسسور داخلی که عملکرد سیستم را مدیریت می کند، به یک دستگاه رایانه خارجی نیز متصل می گردد. تمامی نیازهای کاربردی دستگاه مثل تعریف تست، تهیه Work List ، ترتیب معرفهادر سینی معرف، تعریف پروفایلها ، گزارش نتایج ، تغییر در تنظیمات دستگاه و بسیاری عملکردهای دیگر به راحتی از طریق نرم افزار سیستم با نام Crona قابل انجام است، در حقیقت تمامی آنچه کاربر نیاز دارد از طریق نرم افزار Crona در اختیارش قرار داده شده است.


مشخصات :


- Random Access
- سرعت 280 تست در ساعت
- سیستم کاملا باز (استفاده از انواع کیتهای موجود در بازار)
- حجم پایین معرف مصرفی (200 – 160 میکرولیتر)
- شستشوی سیستم بوسیله آب مقطر با حجمی بسیار اندک
- قابلیت پذیرش نمونه اورژانسی
- سنسور تشخیص سطح سرم و معرف همراه با سنسور تشخیص ضربه
- قابلیت کار با کلیه متدهای بیوشیمی
- استفاده از نرم افزار تحت ویندوز
- محاسبات کنترل کیفی بسیار کامل در نرم افزار دستگاه


به جهت تسهیل کار اپراتور اتوآنالایزر یک دستگاه Tray Washer مخصوص با مدل TW02 طراحی گردید. این دستگاه سینی های واکنش را در زمانی کمتر از 7 دقیقه توسط آب مقطر و محلول Clean شسته و خشک می کند.
بر اساس مد شستشوی انتخابی میزان آب مقطر مورد استفاده 1 تا 5/1 لیتر و محلول Clean بین 200 تا 250 سی سی برای هر سینی واکنش می باشد. (محلول Clean مصرفی در این دستگاه از قبل با نسبت 20/1 رقیق شده است.)

افزایش طول عمر سینی ها، کیفیت بهتر شستشو، کاهش ریسک آلودگی و صرفه جویی در وقت اپراتور از مزایای استفاده از این سیستم است.

 

       

 

             
 

مصرف معرف

  یکی از مزایای Alpha Classic مصرف کم معرف است. اگرچه حجم توصیه شده 200 لاندا می باشد. ولی این دستگاه توانایی کار با حجم 160 لاندا، مخصوصا در تستهایی که حجم سرم 20 لاندا یا بیشتر باشد. را نیز دارد.             

 

مزایای پروب ها


Alpha Classic دارای دو پروب مجزا برای سرم و معرف است.
مکش مایعات در این سیستم توسط 2 سرنگ همیلتون مجزا انجام می گیرد. یک سرنگ 500 لاندا برای معرف و یک سرنگ 50 لاندا برای نمونه.
هر دو پروب مجهز به سنسور سطح مایع و سنسور ضربه(یا برخورد) می باشند. سنسور برخورد، محافظت پروبها در زمان برخورد عمودی با یک مانع را بعهده دارد. زمانیکه پروب در حال پایین رفتن با مانعی برخورد پیدا کند، بلافاصله این ضربه تشخیص داده شده و پروب به سمت بالا برگشته و متوقف می گردد.
سنسور مایع به جهت تشخیص سطح، پیش بینی شده است، زمانیکه پروب هنگام پایین رفتن، وارد مایع می گردد، بلافاصله سنسور باعث توقف پروب شده، که این امر در کاهش Carry Over بسیار حائز اهمیت است.
 
 

 

سینی سرم


در هر Run کاری ما می توانیم تعداد 600 تست برای 120 نمونه مختلف تعریف کنیم. این 120 نمونه بسادگی در یک Work List قابل تعریف هستند. برای ساده تر شدن اپراتوری سیستم، نمونه ها می بایست به 4 دسته 30 تایی تقسیم شده و هر دسته بر روی یک سینی سرم جایگزین شوند. بعد از استفاده از 30 نمونه اول، سیستم بصورت اتوماتیک با پیامی بر روی مانیتور از اپراتور می خواهد که سینی سرم بعدی را جایگزین نماید.
 
 

 

سینی واکنش (کووتها)

 


درAlpha Classic یک سینی واکنش 120 خانه که هر خانه یا کووت جهت یک تست است، بکار گرفته می شود. همانگونه که در بالا بیان شد در هر Run کاری تا 600 تست مختلف قابل تعریف می باشد. پس از انجام 120 تست از یک Work List، سینی واکنش می بایست با یک سینی تمیز جدید جایگزین گردد. در این زمان بر روی مانیتور سیستم پیامی مبنی بر خارج کردن سینی استفاده شده و جایگزین سینی جدید مشاهده می شود.
 

 
 

 

Tray Washer

    برای شستشوی سینی های واکنش استفاده شده، دستگاه جدیدی با نامTray Washer مدل TW02 طراحی و عرضه گردیده است. .
این سیستم جانبی کار با Alpha Classic را برای اپراتور بسیار راحت تر می نماید.
Tray Washer بصورت اتوماتیک و ظرف مدتی کمتر از 7 دقیقه سینی های واکنش را با کیفیت بالا شسته و خشک می کند. TW02 دارای مدهای متفاوتی برای شستشو و خشک کردن بوده و برای این کار از آب مقطر و محلول Clean استفاده می کند.
مزایای این سیستم عبارتند از افزایش طول عمر سینی ها، جلوگیری از احتمال آلودگی اپراتور و افزایش محسوس کیفیت شستشوی کووتها که این مورد مخصوصا در تستهایی مثل Ca و Fe بسیار مهم است.
 
 

 

تکرارپذیری

  یکی از مهم ترین انتظاراتی که در بکارگیری اتوآنالایزر بیوشیمی مطرح است، تکرارپذیری ایده آل آن می باشد. این تکرارپذیری در یکRun کاری و یا در بین Run های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. (Between Run or Within  Run)
تکرارپذیری یکی از مزایای اصلی Alpha Classic است. این سیستم در مقایسه با بسیاری از نمونه های خارجی تکرارپذیری بهتری دارد.
این مزیت علی الخصوص در تستهایی که دارای حساسیت فتومتری بالا هستند (مثل Cr ) و یا در تستهای حساس به آلودگی (مثل آهن، کلسیم و ...) کاملا مشهود است.
در منحنی های ذیل، نتایج غلظت تعدادی نمونه نرمال در تستها و متدهای مختلف نشان داده شده است. همانگونه که مشاهده می نمایید، نتایج CV بدست آمده در مقایسه با بسیاری از سیستمهای دیگر،از نتایج بسیار بهتری برخوردار است.
 

 

 
     

 

متدهای بیوشیمی :

 


 

در Alpha Classic تعریف یک تست جدید بسیار ساده است. برای این کار پس از باز کردن پنجره تعریف تست موارد قابل تنظیم شامل : حجم سرم، حجم معرف، زمانهای خوانش، متد تست، تعداد معرفهای مورد استفاده، نحوه شستشو و ... به راحتی مقداردهی می شوند.
مزایای Alpha Classic در تعریف تست :
1) 21 متد مختلف
2) توانایی انحصاری ترکیب معرفها برای تستهای 2 یا 3 معرفه
3) تعریف تستهای با 2 یا 3 معرف
4) انجام تستهای توربیدیتی با CV بسیار عالی، همانگونه که در قسمت تکرارپذیری برای HbA1c ، ASO و CRP دیده می شود.
5) قابلیت تعریف شستشوی ویژه برای تستهای مختلف بصورت جداگانه
6) قابلیت فتومتری ویژه برای تستهای مختلف بصورت جداگانه
7) توانایی کالیبر چند نقطه ای تا 10 کالیبراتور مجزا
 



 

 

بخش QC نرم افزار

   در بخش QC نرم افزار Alpha Classic مجموعه ای از امکانات در اختیار کاربر قرار گرفته است.
- قوانین Westgard برای تستهای انتخاب شده به صورت اتوماتیک بررسی می شوند و در صورت نیاز اخطارهای لازم صادر می شود.
- ذخیره اتوماتیک نتایج سرم کنترل روزانه در منحنی های مختلف
- محاسبات پارامترهای آماری از نتایج کنترلها مانند Mean ، Sd ، CV   و GRP، BRP
- نمایش مستقیم اخطارهای Westgard بر روی صفحه ingrid به همراه منحنی های نتایج
 

 

نرم افزار

 

 

Alpha Classic به یک PC متصل شده و Alpha View  نام نرم افزاری است که برای ارتباط با دستگاه بر روی PC نصب می گردد.
تمامی تنظیمات دستگاه، پارامترها، تعریف تستها، ارزیابی QC و بسیاری موارد دیگر توسط اپراتور و از طریق این نرم افزار انجام می گیرد. Alpha View نرم افزاریست کامل، راحت با قابلیتهای فراوان.
 

   
   

 

   

 

تکنولوژی


Alpha Classic از جدیدترین تکنولوژیها در زمینه های الکترونیک، مکانیک، اپتیک، هیدرولیک و نرم افزار بهره می گیرد.
سرعت و تکرارپذیری بسیار خوب، عملکرد بی صدای دستگاه، مصرف کم معرف و بسیاری موارد دیگر از مزایای طراحی ایده آل این سیستم است.
Alpha Classic به گونه ای طراحی گردیده است که در زمان سرویس دستگاه، کلیه موارد کاری برای سرویسکار به راحتی قابل انجام است و همچنین هر قطعه یا قسمت از دستگاه به راحتی با نمونه جدید قابل تعویض می باشد.